Den styrkede pædagogiske læreplan for Børnegården Uhrhøj
Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Den nye styrkede pædagogiske læreplan består af et pædagogisk grundlag og seks lærerplanstemaer. Det pædagogiske grundlag tager udgangspunkt i institutionens refleksioner omkring ni centrale temaer, der tilsammen skal være med til at udstikke en kurs for arbejdet med de seks læreplanstemaer.
Nedenfor kan man i hovedoverskrifter, læse korte sammendrag af Børnegårdens styrkede pædagogiske læreplan. Aller nederst på siden kan der trykkes på linket, hvis man har lyst til at læse hele den samlede læreplan. Læreplanen er et levende dokument, der løbende evalueres og ændrer sig.
Det pædagogiske grundlag
-
Børnesyn
På Børnegården Uhrhøj formulerer vi vores børnesyn således:
”Barndommen har værdi i sig selv. Der skal være plads, tid og ro til at være barn. På Børnegården er udgangspunktet at alle børn trives og udvikler sig, når de har passende udfordringer, ser mening, oplever anerkendelse og social samhørighed i rummelige og givende fælleskaber”. -
Dannelse og børneperspektivet
Demokratisk dannelse starter tidligt i barndommen.
På Børnegården Uhrhøj ser vi det derfor også som en vigtig del af vores opgave at sikre børnene oplevelser af medbestemmelse og selvstændighed, samt en begyndende forståelse for fællesskab og demokrati.
Børnene skal tage aktivt del i egen læring, og vi vægter derfor at børnenes evne til at undre sig, tage stilling og tænke kritisk får plads.
Børnene opmuntres til refleksion i det omfang de skønnes parate til det og deres personlige stillingtagen værdsættes. Det har således stor betydning for os at børnene kan mærke sig selv, og giver sig selv lov til at sige til og fra.
På Børnegården er vi optagede af at børnene oplever at blive set, hørt og forstået, og af at de mærker at de har indflydelse på deres egen hverdag.
-
Leg
På Børnegården Uhrhøj er vi optagede af at forstå, inspirere, støtte og rammesætte børnenes leg, så vi sikrer at alle trives og gør sig positive erfaringer med leg. De fleste børn leger, fordi de ikke kan lade være. De har en intuitiv forståelse af hvad det vil sige at lege. Andre har brug for mere støtte til at forstå legens væsen og turde bringe sine erfaringer i spil i legens uforudsigelige retning.
På Børnegården Uhrhøj ved vi at personalets tilgang til legen har stor betydning for om børnene føler sig set, hørt og forstået, og vi som voksne spiller en væsentlig rolle i opgaven med at sikre at alle børn trives i legen.
Personalet støtter op om legen gennem samtaler om legens indhold, venskaber, konfliktsituationer mv. Men de kan også være med til at inspirere og støtte op om legen gennem aktiv deltagelse.
Nogle gange vælger vi at rammesætte børnenes rolleleg ved f.eks. at sammensætte en legegruppe. Hermed søger vi at sikre at alle børn får gode muligheder for at gøre sig positive erfaringer med legen. I legegruppen kan den voksne være med til at oversætte legens bevægelser for de børn, der måtte have svært ved at afkode disse, samtidig med at den voksne er med til at skabe trygheden i relationen.
Herudover rammesætter personalet dagligt en lang række fælleslege – sanglege, regellege og bevægelseslege af forskellig art.
-
Læring
Forskning viser at det faglige og pædagogiske arbejde med børns læring, har stor betydning for deres fremtidige livsmuligheder.
Derfor er vi på Børnegården Uhrhøj også meget optaget af at alle børn mødes med passende udfordringer.
Børn er langt fra ens, og det der er en stor udfordring for det ene barn, kan være det nemmeste i verden for et andet. På Børnegården gør vi derfor også meget ud af hele tiden at være i dialog med hinanden om, hvor i sin udvikling det enkelte barn befinder sig og hvilke tiltag der er relevante.
Vi er på Børnegården bevidste om, at relationen mellem barnet og den voksne har afgørende betydning for barnets læring. Trygheden er afgørende for at barnet tør kaste ud i nye udfordringer, og vi har derfor et stort fokus på at skabe en tryg tilknytning og en tryg relation mellem barnet og den voksne.
-
Børnefællesskaber
På Børnegården er det børnefællesskaberne der er omdrejningspunktet i børnenes sociale, faglige og kulturelle udvikling. Stort set alt hvad der foregår finder sted i børnefællesskaber, og børnene er en del af flere forskellige fællesskaber i løbet af en dag.
I børnefællesskaberne udvikler børnene deres sociale identitet og lærer sig selv at kende.Med sig ind i børnefællesskabet bringer børnene forskelligartede erfaringer, som kan føre til forhandling eller konflikt, men også fælles forståelser, som får legen og aktiviteterne til at udvikle sig. Personalet på Børnegården er i den forbindelse opmærksomme på vigtigheden i at være med til at oversætte børnenes forskelligartede initiativer for hinanden, på at være i dialog med børnene om normer for samvær, og på at gøde og inspirere børnefællesskaberne med nye erfaringer og oplevelser.
-
Pædagogisk læringsmiljø
Læring og udvikling finder sted på et utal af måder og i mange forskellige sammenhænge. Børn lærer ved at udforske med krop og sanser, ved at blive mødt af spørgsmål, ved at få lov at undre sig og stille spørgsmål, ved at tage afsked med forældrene om morgenen, ved at eksperimentere med former, materialer, lyde, instrumenter, gennem kommunikation og socialt samspil, gennem leg, udfordringer, oplevelser og meget mere. Derfor har vi på Børnegården Uhrhøj et stort fokus på ikke blot de planlagte pædagogiske aktiviteter, men også alt det der sker i overgangene og mellemrummene mellem de planlagte pædagogiske aktiviteter.
-
Forældresamarbejde
På Børnegården Uhrhøj arbejder vi ud fra en tilgang om at alle forældre vil deres børn det bedste. Familien er det enkelte barns fundament og forældrene er de centrale voksne i børnenes opvækst, og i udviklingen af deres personlighed. Vores arbejde med at sikre alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse kan derfor kun lykkes i et tæt samarbejde med forældrene.
Den daglige dialog tager derfor også udgangspunkt i at der skal være et tillidsfuldt og konstruk-tivt samarbejde om det enkelte barns trivsel og udvikling. Gennem den daglige dialog har både forældre og personale mulighed for at opnå den indsigt i barnets liv, som kan være med til at skabe sammenhæng i indsatsen og vi vægter derfor at både lytte og fortælle, samt at vejlede i hvordan I som forældre kan støtte op om jeres barns udvikling. Hente- og bringesituationerne er oplagte muligheder for dette, men er der brug for en længere snak kan der altid aftales en tele-fonsamtale eller en decideret forældresamtale. Oplever I som forældre at have brug for dette, er det vigtigt at I giver udtryk for det.
På Børnegården tilbyder vi desuden en række fastlagte forældresamtaler. -
Børn i udsatte positioner
På Børnegården Uhrhøj er vi bevidste om at alle børn kan komme til at stå i en vanskelig eller sårbar situation, som kalder på handling fra vores side. Børn er i udgangspunktet forskelligt stillet – de kommer med forskellige erfaringer, behov, styrker og svagheder, og deres betingelser for at tilgå læringsmiljøet er forskellige.
På Børnegården har vi et ressourceteam, der består af husets institutionsleder, den pædagogiske leder, vores AKT-pædagog samt en sprogpædagog.
Ressourceteamet er personalets sparringspartnere i arbejdet med enkelte børn og med gruppen, og alle foretager observationer af det pædagogiske arbejde og deltager i forældresamtaler ved behov. Ressourceteamet har et tæt samarbejde om indsatsen for de børn, der i kortere eller længere perioder befinder sig i en udsat position.
-
Sammenhæng i børnehaveklassen
På Børnegården er vi optagede af at skabe gode overgange. Når barnet starter i førskole eller børnehaveklasse, har det allerede gjort sig en række erfaringer med overgange. Det er startet i vuggestue/dagpleje, og senere i børnehave, ligesom det på Børnegården har oplevet overgangen til ældstegruppen. Overgangen til førskolen kan således ikke betragtes isoleret, idet barnets tidligere erfaringer præger tilgangen til det nye der skal ske.
Vi har derfor i alle afdelinger et stort fokus på at sikre børnene en god opstart. Dette afspejler sig bl.a. i at vi i vuggestuen og børnehaven har indledende samtaler med forældrene når barnet starter enten i form af indkøringssamtaler, eller i form af en overleveringssamtale mellem vuggestuen og børnehaven. Men det afspejles også i at det forventes at personale og forældre i fællesskab laver aftaler om indkøring, således at barnet gradvist vænner sig til den nye arena.
De seks læreplanstemaer
-
Alsidig personlig udvikling
Begreberne personlig og alsidig understreger pointen at børn udvikler sig hver især på unikke og varierede måder. Set i samspil med Børnegårdens børnesyn, som vægter at: " (...) der er plads til alle, og at børnene oplever at høre til på grupperne såvel som i det større fællesskab", skal det læringsmiljø som børnene møder på Børnegården tilbyde variabilitet i aktivitet og deltagelsesmuligheder. Derudover tager vi på Børnegården Uhrhøj udgangspunkt i at de gode muligheder for børns alsidige personlige udvikling ligger i krydsfeltet mellem følelsen af tryghed samt udbuddet af udviklende øjeblikke. Vi stræber derfor efter at skabe en pædagogisk tilgang, der balancerer udfordring og omsorg, og som giver plads til både det trygge, velkendte og det nye, spændende.
På Børnegården Uhrhøj arbejder vi med en daglig, genkendelig struktur, der visualiseres for børnene gennem piktogrammer. Den høje grad af forudsigelighed og gennemskuelighed danner grundlag for at børnene har mod på og overskud til at kaste sig ud i det de ikke har prøvet før.Vi prioriterer at dele os i mindre grupper i løbet af dagen. Det giver plads til at børnene kan prøve sig selv af i forskellige positioner, og at vi kan se og høre hinanden på en måde der skaber trygge relationer og mod på fællesskabet.
Vi ønsker at tilbyde oplevelser som vækker børnenes nysgerrighed, forundring og udvider deres erfaringsverden. Det gør vi blandt andet igennem vores fælles Årstema på tværs af afdelinger. I 2021/2022 er årstemaet ”Børnegården i bevægelse", som kvartalsvis beskæftiger sig med en række undertemaer - fx. "Vi bevæger os for og med hinanden", "Vi bevæges af kunst og kultur" m.m.. Årstemaet har til formål at styrke de fælles faglige drøftelser, og hvert undertema indledes af et systematisk pædagogisk refleksionsarbejde, med omdrejningspunkt i hvad der for børnene kan virke meningsfuldt og engagerende. Dét ud fra en overbevisning om at barnet er særligt åbent over for at lade sig bevæge af nye muligheder, når det er engageret.
På Børnegården Uhrhøj har vi fokus på at møde børnene hvor de er og skabe læringsmiljøer, hvor børn får mulighed for at erfare sig selv og få tillid til sig selv. Det gør vi gennem en pædagogisk praksis, der tilskynder ihærdighed, vedholdenhed selvhjulpenhed og som ved at dét at lære børnene at håndtere de svære situationer kan betyde forskellen på, hvorvidt negative oplevelser blive til negative erfaringer eller om det bliver til vigtige erfaringer på vej mod at udvikle livsduelighed.
-
Social udvikling
På Børnegården Uhrhøj er vi optagede af at børnene trives i de forskellige sociale sammenhænge de indgår i henover dagen. For nogle børn falder det naturligt at begå sig blandt mange andre børn, for andre giver det udfordringer og her har vi som voksne en vigtig rolle i at støtte op og tilpasse det pædagogiske læringsmiljø. Det kan fx. være ved at personalet sætter nogle rammer, der skal være med til at sikre at alle børn trives i legen, og at de støtter op om legen gennem samtaler om legens indhold, venskaber, konfliktsituationer mv., ligesom de engagerer sig aktivt i legen.
Vi vægter at alle børn føler sig som en værdifuld del af fællesskabet. Derfor er vi som tidligere beskrevet optaget af at sikre børnene gode deltagelsesmuligheder, men vi er også optaget af at det pædagogiske læringsmiljø og de aktiviteter der foregår synes væsentlige og meningsfulde for børnene. Når vi planlægger aktiviteter sørger vi derfor for at rammesætte dem på en måde, så der også er plads til børnenes interesser og perspektiver. Dermed understøttes den demokratiske dannelse.
Herudover giver vi børnene mulighed for at hjælpe både os og hinanden. Når børnene hjælper og går foran med deres viden og kunnen får de en oplevelse af at have værdi og være betydningsfulde for fællesskabet.
På Børnegården mødes børnene dagligt på deres stuer, og vi taler hver dag om, hvem der ikke er der. Når det er relevant og justeret efter børnenes alder taler vi også med dem om, hvad der skal til for at Børnegården er et rart sted at være.
Vi opfordrer forældre til at arrangere legeaftaler i fritiden, så børnene kan få styrket deres indbyrdes relationer i trygge omgivelser i hjemmet eller på en legeplads de kender godt. I forbindelse med en legeaftale har forældrene mulighed for at støtte op om legen og det nye venskab, samtidig med at trygheden er lige ved hånden. -
Kommunikation og sprog
På Børnegården Uhrhøj er vi bevidste om at mulighederne for at understøtte børnenes sprogtilegnelse, udtale og kommunikative kompetencer er mangfoldige, og at børns sprogudvikling potentielt kan finde sted i alle kontekster. Derfor bestræber vi os som voksne på at have sproget i baghovedet i enhver sammenhæng. Det gælder både i forbindelse med hverdagssituationer som måltider, af- og påklædning, bleskift osv., og i forbindelse med aktiviteter og ture ud af huset.
Vi er bevidste om den vigtige opgave det er at være gode sproglige rollemodeller, og bestræber os på at anvende en nuanceret og sprogudvidende kommunikationsform i hverdagen. Helt konkret betyder det at vi benævner og sætter ord på alt vi gør, og at vi søger at gøre børnene til aktive deltagere i det sproglige samspil. Vi går i dialog med børnene, både individuelt og som gruppe, og stiller reflekterende spørgsmål, der gør at børnene må tænke og udtrykke sig.
Når det er svært for et barn at udtrykke noget verbalt hjælper vi barnet med at sætte ord på ved at aflæse dets handlinger. Det gælder både det helt lille barn der endnu ikke kan bede om mere mad, og børnehavebarnet, der har svært ved at sætte ord på de følelser det oplever i en konflikt med et andet barn.
På Børnegården har vi en pædagog, som sammen med ledelsen og AKT-medarbejderen er særligt ansvarlig for at sikre et konstant fokus på sprogmiljøet i institutionen. Den sprogansvarlige medarbejder deltager i relevante møder og kurser, og har hver uge timer hun bruger på at observere og give sparring til personalet, samt bidrage med ny inspiration.På Børnegården Uhrhøj sprogvurderes alle 3-årige børn. Såfremt sprogvurderingen viser at der er grund til fokuseret eller særlig opmærksomhed, sprogvurderes barnet igen ved 4 og 5 år. Børn der klarede 3-års sprogvurderingen fint, sprogvurderes ikke yderligere, med mindre det på et tidspunkt vurderes at være relevant. 3-års sprogvurderingen er obligatorisk og finder sted i månederne lige inden eller lige efter barnets opstart i børnehave. Resultatet af sprogvurderingen videreformidles altid til forældrene.
Noget af personalet i vuggestuen er i foråret 2021 blevet oplært i Babblarna - et sprogtræningsfor-løb for de alleryngste. Dette vil i det kommende år blive implementeret i hele vuggestuen på Børnegården. Det samme gælder anvendelsen af babytegn og tegn til tale.
Med de ældste vuggestuebørn og børnehavebørnene gør vi brug af dyr og aktiviteter fra sprogmaterialet ”Hit med lyden”. Sprogmaterialerne understøtter børnenes opmærksomhed på bogstavernes udseende og lyd, og styrker de færdigheder der på sigt fremmer læseindlæringen. -
Krop, sanser og bevægelse
På Børnegården Uhrhøj betragter vi kroppen som basis for trivsel, udvikling og læring, og tænkning med kroppen som en kognitiv funktion på lige fod med tænkning via sprog eller logisk/matematisk tænkning. Barnets evne til at forstå og mestre kroppen hjælper det ikke kun til en nemmere hverdag, det har også betydning for dets sproglige og sociale udvikling, selvværd, selvtillid, indlæring og legekompetencer.
Af samme årsag er vi optagede af at støtte børnene til en sund motorisk udvikling og en velfungerende sanseintegration. Børnene udsættes dagligt for mange sanseindtryk, som er med til at fodre hjernen med den viden og de stimuli, som det kræves for at styre krop og sind.
Børnegården Uhrhøj har til huse i en gammel skole, hvis fysiske rammer i høj grad opfordre til fysisk udfoldelse, men også ro og fordybelse.Børnehavebørnene prøver hver dag kræfter med den brede trappe, der går fra kernen i huset og op til mellemgruppegangen, ligesom der hver dag leges hyggelige fordybelseslege i vores små afskærmede legehuse og legekroge rundt omkring i huset. Som et særligt aktiv rummer vi en stor gymnastiksal med ribber, madrasser, faldskærme, bomme og alt hvad dertil hører.
Hos Børnegården Uhrhøj har vi store, mangfoldige udearealer, der inviterer til megen leg, sansning og bevægelse. Legepladsen byder på sanse- og almindelige gynger, hængekøje, små og store rutchebaner, sandarealer, mooncars, løbecykler, scootere, trehjulede cykler, store åbne græsarealer, træer man kan klatre i, små legehuse og bevoksede områder hvor man kan ”blive væk” og finde ro, højbede og frugttræer der om sommeren byder på de skønneste dufte og smage.
-
Natur, udeliv og science
Naturen i sig selv er en væsentlig del af et godt børneliv. Forskning viser at oplevelser og aktiviteter i naturen hjælper børn til at blive robuste og kreative, og at børn der kommer ud i naturen, bliver både klogere og sundere. På Børnegården Uhrhøj inddrager vi derfor også dagligt uderummet og den omgivende natur som vigtige elementer i det pædagogiske arbejde.
For os er det vigtigt at børnene fra de er helt små oplever glæde ved at opholde sig i naturen, og at de får et personligt forhold til den. Vi har som mennesker brug for naturen, og det er vores mål at børnene udvikler en følelsesmæssig og kognitiv tilknytning til miljøet. Derfor vægter vi at alle børn kommer ud hver dag, og i al slags vejr og at de får mangfoldige oplevelser i og med natur, udeliv og science.
På Børnegården Uhrhøj arbejder vi på at blive stærke i at følge børnenes spor, herunder deres undren og egne spørgsmål samt at understøtte børnenes aktive læring og deltagelse. En sådan tilgang, ligger i naturlig tråd med et syn på barnet som medundersøgende når vi kaster os ud i at udforske natur og science. På Børnegården Uhrhøj deltager vi derfor aktivt og undrer os sammen med børnene når vi eksempelvis skal konstruere en kuglebane ud af pap og ispinde, grave et ”vandløb” ned igennem legepladsen, bygge en vulkan eller tsunami. I sådanne processer skal der tænkes i hældninger, længder, materialer og smarte løsninger, og børnene får erfaring med årsags-virkningssammenhænge.På Børnegården Uhrhøj har vi et skønt og varieret udeareal, med masser af grønne pletter, der kan udforskes. Vi har områder med højbede, frugttræer og bærbuske, hvor børnene får oplevelser med at plante, dyrke og høste afgrøder. Vi har en bålhytte, hvor særligt de ældste børn ynder at lave popcorn, pandekager eller lignende over åben ild. Når vi ikke bruger vores eget areal til at udforske natur, udeliv og science, tager vi på ture ud af huset til nærtliggende skov og grønne, åbne vidder. Her besøger vi den rislende bæk, spiller naturbingo, finder planter til hjemmelavede insekthotel-ler, samler skrald samt kigger på og snakker om det vi ser på vores vej.
-
Kultur, æstetik og fællesskab
På Børnegården Uhrhøj har arbejdet med børn og kultur i en årrække været centreret om børnenes erfaringer med specifikke æstetiske praksisformer (teater, musik osv.). Personalet har været optaget af at sikre, at børnene deltog i og blev præsenteret for forskellige kunstneriske udtryksformer.
De sidste år har vi arbejdet med i højere grad at fokus på processerne, børneperspektivet og forfølgelse af børnenes spor.Alle børns bidrag skal mødes med accept og nysgerrighed, så de oplever reel inddragelse og deltagelse. Denne måde at arbejde på stiller krav til personalet om at turde slippe styringen og være lydhøre og understøttende. De skal turde famle, fejle og slippe fantasien løs når de er sammen med børnene, og de skal øve sig i at se børnene som ligeværdige æstetiske aktører i arbejdet med kunst og kultur.
Derudover er vi et hus med mange forskellige materialer og muligheder tilgængelige, hvis inspirationen tager os og det pludseligt bliver nødvendigt at konstruere en ridderborg, en kuglebane, en bondegård, en scene til MGP-rullinger osv. Med ønske om at skabe et læringsmiljø, der formidler glæde ved æstetiske oplevelser og skabende praksis, har vi herudover ambitioner om at etablere et børneværksted i det kommende år.
Foruden æstetik, berører dette læreplanstema kultur og fællesskab. En vigtig pointe i den forbindelse er at et læringsmiljø med mangfoldighed, og synlige forskelligheder, bidrager til at udvikle børns forståelse af egne værdier samt deres respekt for andres.På Børnegården Uhrhøj er vi beriget med en mangfoldig børne- og forældregruppe. Det daglige møde med mennesker, der lever, tænker eller tror på en anden måde end en selv, stiller krav til det pædagogiske arbejde på Børnegården Uhrhøj, der består i at skabe et miljø, hvor alle børn oplever at høre til præcis som de er og som værende en betydningsfuld og accepteret del af fællesskabet. Dette indebærer bl.a. at de børn, der skal udtrykke sig op imod flertallet bliver mødt af et læringsmiljø, hvor de føler sig set, hørt og forstået.
I den sammenhæng er det en pædagogisk opgave at inddrage mangfoldighed som en del af hverdagen, skabe interesse for, bidrage til forståelse og tolerance for forskellige kulturer og måder at leve på. Dette gør vi bl.a. gennem den fælles dialog med børnene til samling, der ofte omhandler forskellighed, hvordan vi alle er forskellige, kan noget forskelligt og øver os på noget forskelligt.
Derudover fordyber vi os i årlige højtider, traditioner og fødselsdage, og herunder de egenartede traditioner børnene har med sig. Hjemmebesøg til fødselsdage samt inddragelse af forældre i forbindelse med eksempelvis sommerfest, julearrangement, arbejdsdage og forældrekaffe, er ligeledes en god mulighed for at få indblik i og skabe dialog omkring de varierede traditioner, normer og værdier der præger Børnegårdens mange familier.